منوی دسته بندی
تسویه حساب

سبد خرید شما خالی است.

خواص ویتامین E برای پوست و سلامتی

ویتامین E چیست؟

ویتامین E از ویتامین‌های محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند. ویتامین E در سال ۱۹۲۰میلادی کشف شده است و در سال ۱۹۳۶میلادی موفق شدند نوعی از ویتامینE را از جوانه های گندم بدست آورند و آن را آلفاتوکوفرول نامیدند. ویتامین ای یکی از مهم ترین عوامل برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن،جلوگیری از پیری زودرس پوست و داشتن سیستم بینایی سالم می باشد. این ویتامین بسیار مناسب برای پوست و مو می باشد و همچنین خوردن بیش از اندازه این ویتامین می تواند خطرناک باشد؛ پس حتما قبل از مصرف قرص ویتامین یا مکمل های این ویتامین، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

بهترین منابع ویتامین E

بدن انسان توانایی تولید ویتامین ای را ندارد؛ پس  باید با خوردن خوراکی ها، این نیاز بدن را تامین کنیم. ویتامین ای در منابع گیاهی است و در منابع چربی حیوانی وجود ندارد. روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ  دارا بودن این ویتامین است.

مواد غذایی حاوی ویتامین ای

  • جوانه گندم
  • روغن زیتون، آفتابگردان، تخمه آفتابگردان
  • سویا و سیب زمینی
  • کلم بروکلی و اسفناج
  • آجیل (بادام، فندق و بادام زمینی)
  • انبه، آووکادو و کیوی
  • گوجه فرنگی

خاصیت ضد پیری؛ بهترین ویتامین برای پوست

وینامین ای استحکام دیواره مویرگی وخاصیت کشسانی پوست را افزایش میدهد؛ مانند  ماده ای ضدپیری عمل می کند وتاثیر مثبتی بر پوست دارد.

ویتامین E احیای سلول ها را افزایش میدهد و برای جوش و چین و چروک پوست استفاده میشود.

به دلیل وجود همین خاصیت است که در کرم های دور چشم ، از ویتامین استفاده میشود.

خاصیت ضد التهابی:

طبق مطالعات انجام شده، ویتامین ای برای پوست مفید است. ویتامین E با علاوه بر کاهش التهابات درونی بدن، باعث حفظ سلامت و جلوگیری از پیری زودرس پوست میشود.

استفاده کردن از کرم حاوی ویتامین  E، قبل از قرارگرفتن زیرنور خورشید،باعث محافظت از پوست شما در برابر اشعه های ماورای بنفش خواهدشد. این کرم به روند التیام پوست هم کمک می‌کنند و با جذب از طریق لایه‌ی اپیدرم پوست، موجب درمان آفتاب سوختگی می‌شوند. استفاده از این کرم ها احتمال ایجاد چین و چروک و تومور های سرطانی را کاهش میدهد و در کاهش علائمی مانند جوش و اگزما هم مفید است.

خاصیت مرطوب کنندگی پوست و مو:

ویتامین  E قشرنازک پوست را مقاوم می کند و رطوبت پوست شما را حفظ می کند. و با کمک کردن به ملانین سازی مو به جوان سازی مو و همچنین مرطوب کردن مو کمک می کند

میزان مصرف ویتامین E

میزان مصرف روزانه‌ی ویتامین E برای بزرگ‌سالان ۱۵ میلی‌گرم است. با مصرف این مقدار ویتامینe  می‌توانید از خواص شگفت انگیز آن برای سلامت بدن و زیبایی پوست خود بهره‌مند شوید.

عوارض استفاده بیش از حد این ویتامین  نسبت به بقیه ویتامین های محلول در چربی کمتر است.

عوارض استفاده بیش ازحد از ویتامین E

وجود این ویتامین  در رژیم غذایی برای سلامتی فرد و عملکرد اکثر سیستم های بدن انسان لازم است، ولی  هماهنطور که در بالا گفه شد، مصرف بیش از حد آن برای افراد سالم نفع زیادی نخواهد داشت.

با وجود تمامی منافع برشمرده برای ویتامین E، باید توجه داشت که هنوز تحقیقات معتبر علمی رابطه ای بین مصرف اضافی ویتامین E و جلوگیری از بیماری های قلبی یا سرطان را به اثبات نرسانده است.

به عبارت دیگر، مصرف بیش از حد مجاز روزانه ذکرشده، خطرناک است و می تواند باعث اختلال در انعقاد خون بعد از بریدگی و جراحت شود. مصرف مقادیر بالاتر می تواند باعث خونریزی مغزی و سکته ناشی از خونریزی در مغز گردد. یک مطالعه در مردان نشان داد مصرف ۴۰۰ واحد ویتامین جلوی سرطان پروستات را نگرفت، بلکه خطر آنرا هم افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *